Świadomy senior – bezpieczny senior

 

        Spotkanie 11 V ’22 w naszym UTW rozpoczęliśmy częścią sprawozdawczą za roczną (2021r.) działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Takie są wymagania statutowe.

       Część wykładową zagospodarowały panie policjantki:

 

st. sierż. sztab. Paulina Pawluczuk – Kośko

sierż. Ewelina Wiśniewska

       Omówiły one ważny i aktualny temat: „Świadomy senior – bezpieczny senior”.

       Że temat ważny i pilny, nie trzeba chyba nikogo zbytnio przekonywać. Głośno o nim wszędzie – w mediach i na ulicy, a widza na ten temat jest bardzo przydatna. Dotyczy ona oszustw. Dlatego też policja w poczuciu obowiązku i poniekąd misji obywatelskiej prowadzi szeroką akcję edukacyjną i ostrzegawczą – stąd hasło wykładu zmierzające do podniesienia poziomu wiedzy i czujności społeczeństwa.

       Czujność i wiedza ją wspomagająca dotyczy głównie finansów. A straty w tym zakresie – jak wskazują zaprezentowane statystyki – są ogromne. Złodzieje i oszuści wyspecjalizowali się w czyszczeniu kont bankowych i internetowych – głównie seniorów – w sposób bardzo perfekcyjny wykorzystując nasze komórki i inne urządzenia internetowe z których obsługą nie zawsze radzimy sobie sprawnie. Choć od razu warto wiedzieć, że ofiarami takich transakcji bywają także i młodsi ludzie.

       Panie policjantki przedstawiły słuchaczom kilkadziesiąt najróżniejszych scenariuszy, jakimi posługują się oszuści – nie tylko na powszechnie znanego już „wnuczka”, ale też na policjanta, prokuratora, konsultanta, bankowca, kuriera itp.. dzwonią do nas firmy z wezwaniem do zapłaty, dopłaty, z ofertą korzystnej transakcji, nawet romansu z nadzieją na szczęśliwy i trwały związek. A wszystkie te zabiegi prowadzą do dostępu do kont czy lokat bankowych, które błyskawicznie znikają, a ich odzyskanie okazuje się niemożliwe.

       Nasze wykładowczynie starały się szczegółowo z ilustracjami pokazywać jakie manipulacje na naszych komunikatorach świadczą o ich intencjach.

       Nie zawsze jest to dla nas dostrzegalne, dlatego najbezpieczniej jest nie reagować żadnym ruchem na pulpicie komunikatora. Nie reagowanie też na wezwanie do wypłaty z kont i przekazania gotówki nieznajomemu. Należy natychmiast zawiadomić policję.

       Pani policyjna psycholog, wyjaśniła także jakimi metodami oddziaływania na naszą psychikę posługują się oszuści, by nas zachęcić do proponowanej transakcji i „uśpić” naszą czujność. Tak więc nie dajmy się skusić oszustom i naciągaczom.

       Dziękujemy za rady i ostrzeżenia.

Autor: mgr Antonina SKORUK

Foto-galeria: Irena SIDORUK